Hvis en person har svært ved øjenkontakt, har svært ved at aflæse andres ansigtsudtryk og svært ved at forstå, hvorfor andre gør, som de gør, så kan det være enormt udfordrende at skabe og opretholde de gode venskaber, vi alle har brug for. I teenage- og voksenårene kan disse vanskeligheder komme til udtryk ved udfordringer med at få og have kærlighedsrelationer.
Sociale vanskeligheder med at forstå sig selv og andre mennesker kan lede til misforståelser, konflikter, social isolation, ensomhed, depression og angst.
En myte om autisme er, at mennesker med autisme ikke er sociale eller ikke kan lide at være sammen med andre mennesker. Det er langt fra rigtigt. Mennesker med autisme har også brug for gode og trygge relationer. For mange mennesker med autisme kan det sociale dog være svært og koste rigtig meget energi.
Autisme og herunder Aspergers syndrom er kendetegnet ved anderledes adfærd i social interaktion og samvær med andre mennesker. Et af de mest overbevisende fund indenfor neuropsykologisk forskning i autisme er forandringer i udviklingen af den sociale hjerne. Den sociale hjerne er en samlet betegnelse for et komplekst netværk af hjerneområder, der er grundlaget for vores sociale færdigheder.
Forandringer i den sociale hjerne betyder, at den autistiske hjerne ikke har en præference for sociale signaler såsom ansigtsudtryk, toneleje og kropssprog. Den autistiske hjerne finder altså ikke disse signaler vigtigere end andre indtryk.
Det betyder, at den autistiske hjerne ikke får samme erfaring med at bearbejde sociale situationer og derved ikke specialiserer de sociale funktioner, som det ses hos neurotypiske mennesker (mennesker med en typisk neurologisk udvikling).
Derimod specialiserer den autistiske hjerne sig i en masse andre indtryk og funktioner, og på den måde kan man sige, at den autistiske hjernes udvikling er meget mere varieret end den neurotypiske.
Social kognition betegner de processer i hjernen, der ligger til grund for vores evner til at forstå os selv og andre mennesker. På kurset uddybes relevante teorier om de socialkognitive funktioner, der udvikles og fungerer anderledes ved autisme for at give større indsigt i, hvorfor det at forstå og være sammen med andre mennesker kan være svært for børn og voksne med autisme.
Kurset henvender sig til både forældre, der har et barn med autismespektrumforstyrrelse, og til fagpersoner, der ønsker viden om de neuropsykologiske årsager til sociale vanskeligheder ved autisme.
Formålet med kurset er at give deltagerne større viden om og forståelse for de hjerneprocesser, der ligger bag sociale vanskeligheder. Kurset vil lægge vægt på at give deltagerne konkrete metoder og redskaber til, hvordan denne viden kan anvendes til at arbejde med at forbedre sociale færdigheder og øge trivsel hos personer med autisme.
Du får udleveret materialer på kurset, og efter kurset får du alle materialerne i PDF-format.
Hvis du gerne vil booke et kursus eller vide mere, er du velkommen til at kontakte os. Vi kommer gerne ud til jer (eksempelvis i jeres forening eller på jeres arbejdsplads), eller kurset kan holdes i vores lokaler i København eller i Solrød Strand.
Du kan også se, om vi udbyder kurset hos os her, eller du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev og få besked om, hvornår kurset næste gang udbydes.
Du kan komme til vores kursuskatalog her og se, hvilke andre kurser du kan booke os til.
Her får du viden om autisme og information om nyheder og kommende kurser.
Ved tilmelding til vores nyhedsbrev samtykker du til vores privatlivspolitik.