Vi lærer os selv og vores omgivelser at kende gennem de signaler, vi modtager fra vores sanser. Jo bedre vi forstår og kan tolke vores sanser, jo bedre forstår vi vores omverden og os selv. Når vi oplever at kunne stole på vores sanser, er vi mere tilbøjelige til at afprøve nye ting og involvere os med andre.
På dette kursus sætter vi fokus på autisme og sanserne med udgangspunkt i den nyeste hjerne- og autismeforskning samt vores kliniske erfaringer i arbejdet med mennesker med autisme. Formålet med kurset er at give kursusdeltagerne en øget viden om sanserne og autisme, hvordan sanseforstyrrelser kommer til udtryk og påvirker hverdagen, ligesom vi belyser, hvordan stress og ubehag i den forbindelse kan mindskes, og hvilke kompenserende strategier der kan benyttes.
Sanseforstyrrelser betyder eksempelvis en øget eller mindsket sansefølsomhed, vanskeligheder ved at vænne sig til sanseindtryk eller vanskeligheder forbundet med at filtrere væsentlige sanseindtryk fra uvæsentlige. Sanseforstyrrelser kan komme til udtryk som eksempelvis ubehag ved berøring og tøj på kroppen, ved pludselige eller høje lyde, ved skarpt lys, ved lugte og ved madens smag, lugt eller konsistens. Derfor kan det for mennesker med sanseforstyrrelser være energidrænende at gennemføre almindelige hverdagsaktiviteter som at gå i bad og børste tænder, sidde til en undervisningstime, lege i frikvarteret eller holde spisepause i kantinen.
Sanseforstyrrelser kan også betyde, at man eksempelvis oplever sult-, søvn- og smertefølelsen anderledes, ofte mindsket, så man eksempelvis glemmer at spise eller gå i seng, da den indre erindring om og motivation for dette enten ikke opstår eller kommer forsinket.
Mange autister oplever, at deres sanseforstyrrelser er langt mere hæmmende for dem i deres hverdag, end deres autisme er, og at de uden sanseforstyrrelser ville være bedre fungerende i dagligdagen. Sansebearbejdning har altså en afgørende indvirkning på livskvalitet og mulighed for livsudfoldelse, og vanskeligheder med sansebearbejdningen kan for eksempel påvirke evnen til at fokusere og koncentrere sig, indlæring, motorisk udfoldelse, spisning, mange praktiske færdigheder i hverdagen såsom personlig hygiejne og huslige pligter samt deltagelse i sociale begivenheder.
Sanseforstyrrelser kan komme til udtryk ved, at man forsøger at lukke bestemte sanseindtryk ude, da de opleves meget voldsomme; eksempelvis ved meget selektiv spisning, at man trækker sig fra gruppesammenhænge eller kun kan gå med bestemt tøj. Det kan også komme til udtryk ved, at man søger ekstreme sansepåvirkninger; for eksempel meget hårde kram, vilde gyngeture eller sansepåvirkninger, der kan minde om selvskade. Ofte ses det, at der hos den samme person både er nogle sanser, der er overfølsomme, hvor man vil trække sig fra stimuli, og nogle sanser, der er underfølsomme, hvor man vil mangle og derfor søge kraftige sanseindtryk.
På kurset vil fokus være på at give indblik i de forskellige sansemodaliteter, og hvordan de spiller sammen, samt på konkrete redskaber til at arbejde med sansebearbejdning, hvor der både tages hensyn til og arbejdes med at modne de hyperfølsomme sanser og samtidig arbejdes på at stimulere de hypofølsomme sanser og bruge de nydelsesfulde og positive sanseoplevelser til at skabe ligevægt og balance.
Du kan læse mere sanseforstyrrelser og sanseintegration her.
Ønsker du at betale via EAN skal du udfylde den relevante information herunder. Tilmelding er bindende og kan ikke fortrydes; læs mere om vores handelsbetingelser her.
Har du spørgsmål til kurset, er du meget velkommen til at kontakte Nina Schultz Hansen på nina.hansen@molis.dk.
Hvis du ønsker at holde øje med, hvornår kurset udbydes næste gang, eller hvilke andre kurser vi udbyder, er du velkommen til at tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
Her får du viden om autisme og information om nyheder og kommende kurser.
Ved tilmelding til vores nyhedsbrev samtykker du til vores privatlivspolitik.