Ring til os
E-mail

Om ferie og autisme

Ferie og hygge…eller….

For de fleste er ferie forbundet med hygge og afslapning. Men det er ikke altid tilfældet, når der er autisme i familien. Vi hører ofte, at det er hårdt at holde ferie, når man har ét eller flere børn med autisme. Og at forældre ofte efter familieferien har brug for mere ferie - gerne alene uden børn. En ferie, hvor man som forældre bare kan slappe af og tanke op, og hvor man ikke skal være i alarmberedskab og 20 skridt foran hele tiden.

Er du forælder til et barn med autisme, kender du sandsynligvis til oplevelsen af, at den ferietid, der skulle være afslappende og sjov, desværre ofte bliver stressende og uoverskuelig.

Uanset om familien skal ud at rejse eller være hjemme, er den store udfordring, at barnet eller den unge med autisme ikke er i sine vante rutiner.

Måske kan du nikke genkendende til, at ferierejser ofte er særligt udfordrende? På en ferie er der rigtig mange nye indtryk, nye mennesker, anderledes mad og ændrede omgivelser og rutiner, som kan udfordre barnet eller den unge med autisme markant.

Udfordringerne medfører, at mange familier til børn med autisme dropper at rejse i ferien, fordi udfordringerne simpelthen bliver for uoverskuelige. Her er gode råd er dyre.

Enkelte tips til ferieplanlægning kan dog gøre en stor forskel, som forhåbentlig kan bidrage til at gøre jeres ferie langt mere overskuelig, sjov og afslappende for alle familiemedlemmer.

1. Tag rutinerne med på ferie

De fleste forbinder ferie med en pause fra hverdagsrutinerne og mulighed for plads til spontanitet, men for barnet med autisme er forudsigelighed, faste rutiner og struktur vigtigt og trygt også i ferien. Uanset om I skal rejse eller blot være hjemme, så sørg for at lave en struktur for ferien. Strukturen vil give forudsigelighed, ro og tryghed.

Lav for eksempel et skema med dagens/ugens faste aktiviteter. Det varierer fra barn til barn, hvor detaljeret en tidsplan, der er behov for. Brug eksempelvis en kalender til at markere de planlagte aktiviteter for ferien.

Tænk over, hvordan dit barn normalt bedst forstår tiden frem til en begivenhed. Du kender dit barn bedst og ved, hvor lang forberedelsestid dit barn har brug for. Lav eventuelt en afklipnings-strimmel der viser, hvor mange dage der er, inden I skal på ferie eller en strimmel for, hvor mange nætter I skal sove inden ferien. Lav eventuelt ligeledes en strimmel for feriens længde.

Tip: Tag det engangs-målebånd, som I måler møbler med i IKEA, med hjem næste gang, I er i IKEA i stedet for at smide det ud. Det fungerer glimrende til at tælle ned og klippe af. 

I kan eventuelt lade jer inspirere af de 5 eller 9 H’er for at gøre ferien mere struktureret.

De 5 H’er:

  1. Hvad skal jeg lave?
  2. Hvornår skal jeg lave det?
  3. Hvor skal jeg være?
  4. Hvem skal jeg være sammen med?
  5. Hvad så – hvad skal jeg bagefter?


De 9 H’er kan bruges, når der er brug for at gøre planlægningen mere detaljeret:

  1. Hvad skal jeg lave?
  2. Hvorfor skal jeg lave det?
  3. Hvornår skal jeg lave det?
  4. Hvor skal jeg være?
  5. Hvem laver jeg det med?
  6. Hvordan laver jeg det?
  7. Hvor længe laver jeg det?
  8. Hvor meget laver jeg det?
  9. Hvad så – hvad skal jeg bagefter?


Du kan finde et skema, som du kan udfylde med de 9 H'er her - du kan downloade og printe det gratis.


2. Forbered ferien med en feriemappe

Det er en god idé at lave en feriemappe, som samler alle informationer om ferien, og som forbereder barnet på, hvordan ferien vil forløbe. Jo mere der er visuelt, des bedre er det (tekst, billeder, vejkort, afkrydsning m.m.).

Skal I ud at rejse, kan I på forhånd have fundet billeder af hotellet eller ferielejligheden samt omgivelserne, så barnet kan forberede sig på de ændrede omgivelser. Det samme er tilfældet, hvis man skal holde ferie hjemme men besøge en seværdighed eller forlystelse i ferien. Find billeder og læg dem ind i feriemappen, så du og barnet derved får mulighed for at forberede jer på aktiviteten sammen.

Sæt kryds på et Europa- eller verdenskort, hvor I skal hen. Hvilket land? Hvilken by? Hvilket sprog? Varmt eller koldt sted? Tegn eventuelt ruten I skal flyve eller køre ind på landkortet.

Skal I flyve, kan I finde billeder af lufthavn og flyvemaskine. Forbered endvidere barnet på flymaden, og hvordan maden eventuelt kan se ud.

Eller hav jeres egen mad med på flyet. Mange tror, at man ikke må have mad med gennem sikkerhedskontrollen, men det må man gerne. Vær opmærksom på ankomstlandet og på, om I skal smide eventuelle madrester ud, inden I forlader flyet, når I er landet i destinationslandet.

Skal I køre i bil, er GPS en stor hjælp undervejs i bilen, da GPS’en viser tidspunktet for, hvornår I er fremme. Barnet kan endvidere følge med i, hvor I er henne på landkortet, hvornår I skal køre fra motorvejen m.m. Hvis I ikke selv skal bruge GPS’en, kan I overveje at hænge den på bagsædet ved børnene.


3. Undgå at overplanlægge ferien

For mange indtryk på en dag kan være alt for overvældende både sensorisk, emotionelt og socialt for dit barn med autisme. Vælg derfor et par foretrukne aktiviteter snarere end at fylde dagene ud med aktiviteter, og sæt i stedet god tid af til at forberede dit barn på disse aktiviteter.

Hav også gerne dage undervejs, hvor der ikke er planlagt noget, og hvor I bare skal slappe af i sommerhuset/på hotelværelset/i ferielejligheden//i campingvognen etc.

For mange med autisme er det godt (ja ofte altafgørende) at have minimum en dags pause mellem aktiviteter - således, at når I har været aktive en dag (for eksempel når I har besøgt en seværdighed), så skal den efterfølgende dag bruges derhjemme/på hotellet/i campingvognen. 


4. Forbered den ustrukturerede tid

Børn med autisme kan have svært ved at underholde sig selv. Overvej derfor, hvilke situationer der kan være brug for at forberede på forhånd.

  • Pak eventuelt en aktivitetstaske til for eksempel bilen/flyet, restauranten eller til ventesituationer. Legetøj, spil (og ekstra batterier), guf/snacks, bøger, lydbånd, film, MP3/musik, hørebøffer, mad m.m.
  • Bruger dit barn piktogrammer, minut-ur/timetimer, tangles eller andre hjælperedskaber, skal I huske at tage dem med.
  • Undersøg, om der er Wi-Fi, der hvor I skal hen, og forbered dit barn på, om der er det eller ikke er det. Hvis der ikke er Wi-Fi så sørg for at have film, spil mm. downloadet på forhånd på iPad/tablet/smartphone, som ikke kræver internetforbindelse.

 

Lad Molis hjælpe dig

Ovenstående er blot et udpluk af det, man kan gøre. Vi hjælper selvfølgelig gerne med individuel rådgivning om, hvad der er behov for i jeres familie – da ikke to familier eller to børn med autisme er ens.

Du kan overveje vores forældrepakke, strukturpakke eller online Strukturkursus, og du er også velkommen til at kontakte os, så vi sammen kan finde ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe jer.

Strukturpakke

I Molis har vi en strukturpakke, som er et servicetilbud til den travle, pressede familie, der savner overblik og har svært ved at få puslespillets brikker til at passe sammen.

Her får du al den nødvendige hjælp til at få skabt en god, visuel struktur og dermed en autismevenlig hverdag og ferietid for jer og jeres barn/børn. I pakken har vi inkluderet alt det, der er behov for til en autismevenlig hverdag, og I får alle redskaberne færdiglavede og individuelt tilpasset til jer.

Online Strukturkursus

Vi ved, at mange gerne selv vil i gang med at lave struktur og visualisering, men lige har brug for det sidste lille skub samt en god portion tips og praktiske anvisninger for at komme i gang. Hvis du kan genkende det, så vil vores online Strukturkursus være noget for dig. Her kan du i ro og mag se kursets videoer igennem, mens du bruger vores arbejdsark til at dels lære om struktur, men også blive klar over hvordan det skal være hjemme hos dig.

______

Klik her for at komme tilbage til oversigten over vores tidligere blogindlæg.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Her får du viden om autisme og information om nyheder og kommende kurser.
Ved tilmelding til vores nyhedsbrev samtykker du til vores privatlivspolitik.

Ring 29 80 29 90