Den gode skolestart for det autistiske barn med Pernille Hebsgaard
Tiden for skolestart nærmer sig. For nogle familier er det en tid med ængstelse og bekymring, andre vemod og savn, og så er der dem, der glæder sig helt enormt. Måske barnet skal starte i skole for første gang eller i et nyt (special)tilbud, eller måske er det bare krævende at skulle omstille sig efter en lang sommerferie. Uanset hvor du eller dit barn er, så husk, at jeres følelser og tanker er helt reelle og valide.
Før skolen starter
Noget af dét, I kan starte med at gøre inden skolestart, er at skabe forudsigelighed omkring opstarten. Har I for eksempel indkøbt alt det praktiske? Skoletaske, madkasse, køleelementer, penalhus og så videre? Inddrag eventuelt barnet i det omfang, det har lyst og overskud, og start i god tid.
Tag også gerne forbi skolen inden opstart; aftal enten et besøg, hvor barnet må deltage, eller tag et smut på eksempelvis legepladsen, inden skolen starter, for at få en fornemmelse af stedet. Og visualiser dét, du kan, hvis barnet profiterer heraf: skoleskema, billeder af skolen, oversigt over dagsprogram og lignende.
I forbindelse med forberedelsen er det vigtigt, at I får oparbejdet et tæt samarbejde med skolen. Få så meget viden om skolen, dens værdier og lignende som muligt. Planlæg et overleveringsmøde med børnehaven og skolen, hvis det er første gang, barnet starter i skole (eller indgå som minimum i en tæt dialog med skolen om opstarten, så I stadig føler jer trygge). Anskaf kontaktoplysninger (og eventuelt billeder) på de primære kontaktpersoner på skolen.
Men vigtigst af alt: Få beskrevet dit barn og dets behov grundigt og få afstemt forventninger i forhold til opstarten; hvordan reguleres dit barn bedst muligt, hvilke muligheder er der for skærmning/pauser, hvordan tager de hensyn i særlige situationer, inddrager de barnets interesser og så videre. Overvej også, om opstart på nedsat tid er en mulighed og god løsning for jer; det er det for nogle autistiske børn.
Juster forventningerne ude og hjemme
Skolestart kan være et stort skift for mange autistiske børn. Og flere ting i skoleregi giver ikke altid mening for dem; ting, skolen sommetider kan forvente af børnene, uden de tænker over, at de faktisk sætter barren utrolig højt.
Eksempelvis kan gruppearbejde føles overvældende, udenadslæren meningsløst og temauger være for uforudsigelige. Og idræt kan være en motorisk og sanselig stor udfordring, ligesom mange autistiske børn ikke altid kan gennemskue, hvad de skal lave i frikvartererne, som kan indeholde store sociale krav. Find ud af, hvad skolens holdning er til elementer som disse og afdæk muligheder for fritagelse/hensyn, hvis barnet ikke kan indgå som andre børn i disse situationer.
En anden vigtig ting at tage med i forbindelse med skolestarten er at få skruet ned for dine egne forventninger som forælder. For eksempel gør specialskoler ikke altid det store ud af første skoledag for at passe på børnene, så bliv ikke skuffet, hvis dette er tilfældet. Og forvent heller ikke, at dit barn glæder sig lige så meget, som du måske gør; skolestart kan være et stort skift – enten fra ferie eller fra tiden som børnehavebarn.
Træk generelt ikke din egen begejstring ned over hovedet på barnet. Det kan virke stikmodsat – især for de kravundgående børn – og det kan give problemer i forbindelse med opstarten, fordi de føler et pres på sig.
Når skolen starter
Når tiden nærmer sig, kan I så småt begynde at oparbejde skolerutiner med eksempelvis fast sengetid og spisetid. I kan også lege med skoletasken og penalhuset, kigge lidt i skolebøger eller førskolemateriale (men kun hvis interessen er der) og eventuelt tale om dét, der skal ske i skolen, og hvilke ændringer starten kan medføre, hvis barnet har brug for at gennemgå dette.
Og når så hverdagen for alvor starter, er det, vi skal til at være ”på” som forældre. Sørg for som det første at have dit eget nervesystem i balance. Gør for eksempel noget godt for dig selv aftenen forinden eller stå op før dit barn og få en rolig morgen alene, inden det ”går løs”.
Når skoledagen starter, så hav god tid om morgenen, så I har tid til regulering og til at spise morgenmad i ro og mag, inden I tager af sted. Ankom også gerne lidt før skolen starter hver dag, så I ikke skal stresse i forbindelse med skiftet/aflevering. Gør alt klar aftenen forinden; tøj, skoletaske og lignende. Og gennemgå eventuelt dagens skema med barnet, når og hvis det giver mening. Hvis du i opstarten må være mere deltagende for at skabe tryghed, så gør det.
Når barnet kommer hjem, så sørg for at holde eftermiddagen fri og giv tid og plads til ro og restitution. Hvis barnet har overskud og lyst, så gennemgå dagen sammen på et passende tidspunkt. Bare husk ja-/nej-spørgsmål og forvent ikke det store engagement. Nogle børn har slet ikke lyst eller energi til at tale om dagen, andre har enormt meget brug for det for at bearbejde. Det essentielle er, at du tager ansvaret og styringen, og at barnet ikke mærker pres fra din side.
Vær opmærksom på trivslen
Forvent generelt træthed og manglende overskud i opstarten; al omstilling tager tid og kan være svær. Og giv plads til reaktioner, store som små. Uheld i forbindelse med toiletbesøg, tilbagegang i udvikling og lignende er ikke ualmindeligt. Vær opmærksom på, om det er periodisk eller konstant; det kan være tegn på mistrivsel, hvis det ikke går i sig selv igen. Hold øje med, om søvnen bliver dårlig, fysisk ubehag, dysregulering og lignende og før eventuelt dagbog over dit barns trivsel i forbindelse opstarten, hvis det kan give dig lidt ro.
Og fordi autistiske børn er ekstra sårbare, vil de også have brug for ekstra støtte og omsorg i forbindelse med skolestarten. Tag eventuelt fri eller arbejd på nedsat tid, mens dit barn starter op, hvis det er muligt. Og husk, at det ikke er sikkert, at dit barn overhovedet reagerer i skolen på opstarten; børn reagerer dér, hvor de er trygge, hvilket typisk vil være derhjemme. Tal eventuelt med skolen om dét, du ser, så I sammen kan spore jer ind på, om der måske sker ting i skolen, som dit barn har særligt svært ved nogle dage. Sørg generelt for den tætte dialog med skolen her i opstarten; både i forhold til det gode og svære, så I kan få en god føling med, hvordan det går med dit barn.
Der er mange ting at være opmærksom på, når det autistiske barn starter i skole, og det er så vigtigt, at vi er særligt opmærksomme på trivslen, når det sker, da der desværre er rigtig mange autistiske børn, der mistrives i deres skoletilbud. Vær derfor altid nysgerrig og undersøgende og sørg for at oplyse skolen alt dét, du kan. Og husk – frem for alt – at være dit barns klippe i den kommende periode.
Jeg ønsker den allerbedste skolestart for jer!
Dette indlæg er skrevet af Pernille Hebsgaard.
Pernille Hebsgaard har atypisk autisme, er gift og har to børn, hvoraf den ældste dreng og hendes mand også har autisme. Hun elsker at formidle, spotter hurtigt mønstre og sammenhænge, har sans for detaljer og systemer, og så er hendes særinteresser autisme og at skrive.
Vi er så heldige, at Pernille gerne vil bruge sine evner, sin erfaring og sin viden til at invitere os med ind i hendes verden og dermed gøre os klogere på forskellige vinkler og temaer i relation til autisme. Du kan også følge Pernille på Instagram via profilen @pernillehebsgaard.
________________