Ring til os
E-mail

I de seneste år er der kommet større fokus på, hvorvidt piger/kvinder med autisme (herunder Aspergers syndrom) har en særlig profil inden for autismespektret.

Ligesom drenge/mænd med autisme har piger/kvinder med autisme svært ved at agere socialt med mennesker omkring dem, men reaktionen ved pigerne kommer til udtryk på en anden måde, hvilket har medført, at mange piger med autisme hidtil er blevet overset.

Det er vigtigt at have blik for den særlige pigeprofil, så piger med vanskeligheder indenfor autismespektret også bliver opdaget og hjulpet, og så de undgår at blive fejldiagnosticeret.

Piger med autisme er ofte mere stille og tilbageholdende, og de er ofte mere socialt rettede i deres udgangspunkt end drenge med autisme. De kan ofte læse lidt mere af omgivelsernes forventninger, men de kan have svært ved at leve op til forventningerne. De føler sig anderledes, og tankerne om at være anderledes og forkert fylder ofte mere end hos drenge med autisme.

Nedenstående er en kort introduktion til nogle af de udfordringer, som piger og kvinder med en autismediagnose ofte støder på i hverdagen.

En social facade

Piger med autisme kan være gode til at kompensere for og skjule deres vanskeligheder bag en social facade og med kompensationsstrategier: de observerer andre, de analyserer de andres adfærd, og de imiterer adfærden. De udvikler ofte sociale strategier, der virker på overfladen, men pigerne er konstant på socialt overarbejde, hvilket udmatter og stresser dem i løbet af en dag.

Der er flere eksempler på, at især de små og helt unge piger med autisme efterligner og kopierer den adfærd, de ser hos eksempelvis de andre piger i klassen. Denne strategi får dem til at virke mere socialt kompetente, end de er. Mange piger med autisme bliver derfor overvurderet af deres omgivelser, og på trods af den ihærdige indsats føler mange piger med autisme sig ensomme. Mange piger med autisme bliver først diagnosticeret i 6.-7. klasse, hvor de sociale krav øges og bliver mere abstrakte, så pigernes strategier derfor ikke slår til, eller så de bliver overbelastede.

Orker ikke at blive irettesat

Piger med autisme er gennemgående meget følsomme over for sociale krav. De er følsomme over for kritik fra andre, som medfører, at de ofte trækker sig fra nye bekendtskaber, og at de reagerer kraftigt på forældrenes råd. De har problemer med at forstå og håndtere egne følelser, også selvom de intellektuelt er i stand til at tage stilling til følelsesmæssige emner uden for dem selv.

Analytisk evne

Mange piger og kvinder med autisme har nedsat intuition og forestillingsevne, men er ekstremt analytiske. Intuition er evnen til at forstå noget umiddelbart uden at skulle bruge bevidst tænkning, dvs. evnen til at kunne ”fornemme” ting uden egentlig at tænke nærmere over det. Sådan har mange piger og kvinder med autisme det ikke. De har brug for instruktioner, og hvis instruktionerne mangler, går de straks i ’analyse-mode’. De bruger derfor meget tid på at analysere, ofte beskrevet som et tankemylder, de ikke kan stoppe. Udover at det udmatter pigerne, kan det også betyde, at det eksempelvis er svært for dem at falde i søvn om aftenen, og at de derved får søvnforstyrrelser.

Øget sansefølsomhed

Mange piger med autisme har øget sansefølsomhed. De sensoriske udfordringer kan eksempelvis komme til udtryk ved, at de kun vil have blødt og løst tøj på, er meget følsomme i forhold til lyd, berøring og lugte og/eller er ensidige i deres spiserutiner (“kræsne”), hvor der er bestemte ting, de ikke kan spise, eksempelvis på grund af madens konsistens, lugt, smag eller udseende.

Følgelidelser 

Piger med autisme har ofte andre vanskeligheder, som umiddelbart fylder mere end selve autismen. Det kan være angst, OCD, ADHD, spiseforstyrrelser, selvskade og depression. Disse vanskeligheder kan dække over en underliggende autismeproblematik.

Man er begyndt at blive mere opmærksom på, om der eventuelt kan være et sammenfald mellem egentlige spiseforstyrrelser og piger med autisme, da en del piger på autismespektret ofte udviser anderledes spiserutiner end andre.

Fire adfærdstyper hos piger med autisme

  • Den passivt tilbagetrukne pige, der er optaget af almindelige pigeting, men dyrker dem mere intenst end de fleste andre.
  • Den imiterende pige, der er karakteriseret ved at kopiere andre og fremstå med sødme. Denne pige vil bruge meget energi på at aflæse andre eller på at udvikle strategier til med sødme at komme udenom vanskeligheder eller krav, som for eksempel at blinke på en særlig langsom og sødmefyldt måde.
  • Den arrogante pige eller enspænderen. Dette er pigetypen, der har en plan, og hvor mennesker omkring hende kan opleve sig som en brugsting/redskab i samværet. Denne pige kan have svært ved at lytte og rette intuitivt ind, og hun forstår ikke, hvad hendes frembrusen gør ved andre.
  • Den aktive pige er meget udadvendt og social og ønsker i høj grad kontakt med andre. Hun kan mangle situationsfornemmelse og kan derfor til tider fremstå grænseløs i sin kontakt til andre.

For mange piger med autisme er det hårdt arbejde at deltage i almindeligt samvær med andre, særligt i det ustrukturerede sociale liv, hvilket kan føre til udmattelse eller eksplosion/nedsmeltning, når pigerne kommer hjem.

I Molis er vi specialiserede i piger og kvinder med autisme og Aspergers syndrom. Vi giver psykologisk og pædagogisk behandling, støtte og rådgivning omkring piger/kvinder og autisme. Vi holder også kurser om emnet.

Du er meget velkommen til at kontakte os,  hvis du har spørgsmål, og du kan også udfylde felterne herunder, og så kontakter vi dig.

Jeg vil gerne kontaktes:

Vælg venligst hvordan du gerne vil kontaktes:

Ved at trykke send, samtykker du til vores privatlivspolitik.
*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Her får du viden om autisme og information om nyheder og kommende kurser.
Ved tilmelding til vores nyhedsbrev samtykker du til vores privatlivspolitik.

Ring 29 80 29 90