Ring til os
E-mail

Værktøjskassen til ADHD og ADD onsdag d. 22. januar i Solrød Strand

ADHD/ADD er en neuropsykologisk lidelse, hvor kernesymptomerne ses som vanskeligheder indenfor regulering af opmærksomheden, hyperaktivitet og impulsivitet.

Kernesymptomerne kommer til udtryk med varierende intensitet og styrke; de kan påvirke evnen til at indgå i relationer, evnen til at imødekomme omgivelsernes krav samt evnen til affektregulering (at regulere og håndtere sine følelser).

Mennesker med ADHD/ADD har en øget stress-sårbarhed og kan være udfordret i forhold til at mestre og håndtere egne ønsker og behov.
 
Det stiller således store krav til den enkelte såvel som omgivelserne at navigere i de mange benspænd, der kan opstå, når der er ADHD/ADD, og familien kan samlet set opleve at være underlagt et stort pres.

Mennesker med ADHD virker ofte til at være konstant ”i gang” og som drevet af en indre motor. Ben og arme er konstant i bevægelse, og talestrømmen kan synes intens og overvældende. Det kan være svært at sidde med ved bordet, når der skal spises aftensmad, at være i ro og tie stille, når man sidder i biografen eller skal lave andre stillesiddende aktiviteter som eksempelvis lektier. Der kan leges voldsomt og med højt energiniveau, og kommentarer som ”han hænger i gardinerne” og ”hun er ikke til at styre på 10 tønder land”, kan opleves fra de personer, der er i kontakt med et menneske med ADHD.
 
Ved samtaler, opgaveløsning, leg og praktiske gøremål kan det være en udfordring at holde fokus og impuls-regulere, når man har ADHD/ADD. Man bliver mere eller mindre konstant forstyrret af det, der foregår i rummet omkring en og også ofte af indre impulser. Alt, der sker, bliver der kommenteret på, taget stilling til, vurderet og afleder personen fra det egentlige gøremål eller fokus.
 
Det er en udfordring at lytte uden at kommentere, og man kan opleve, at personen med ADHD har svært ved at vente på tur, afbryder og svarer på spørgsmål, der ikke er stillet færdig og kommer med mere eller mindre relevante input i samtalens forløb.


 
Når man har ADD er det ligeledes en udfordring at holde fokus, og man tager alle input ind. Dog kommer det mere til udtryk som en indre rastløshed, og man kan opleve personen som værende i sin egen verden, dagdrømmende og uinteresseret i det, der tales om og med udfordringer med at komme i gang med lektier og andre praktiske gøremål. Nogle med ADD har beskrevet en indre tankevirksomhed og kropslig uro, der for os andre ikke ses som værende på niveau med den hyperaktivitet, der så let ses i form af ydre kropslig uro hos mennesker med ADHD.
 
Sanseinput som lyde, lugte og berøring forstyrrer og kan virke overvældende, når man har ADHD/ADD. Sanseindtryk tages ind med samme styrke og sorteres ikke, hvilket er udmattende og stressende. Personen overvældes og har svært ved at hæmme den umiddelbare respons på de modtagne indtryk. Man kan som pårørende således opleve udbrud som: 
 

  • ”Ad. Det lugter vildt ulækkert”,” Det ser mega klamt ud”, ”Jeg kan ikke holde ud at se på, at I andre spiser” og lignende, når man som familie skal spise.
  • ”Ih hvor de andre altså larmer”, ” Skru’ så ned for den musik”, ”Hvor ser han altså underlig ud” og lignende, når man er ude sammen med andre.
  • ”Lad vær’ at skub til mig” eller ” Du skal ikke slå mig”, hvis man tilfældigt kommer til at berøre personen.

 
Konfliktniveauet kan være højt i familier med ADHD/ADD. Når man har ADHD/ADD og tager alle indtryk ind, når sanseindtryk ikke sorteres optimalt, opmærksomheden er udfordret, og man ikke kan skelne relevant fra irrelevant, kan man føle sig uretfærdigt behandlet, misforstået og ikke god nok. Man kan reagere intenst og impulsivt på de følelser, man har, og kan blive meget vred, råbe, skrige, slå og kaste med ting, eller man kan blive meget ked af det, opgivende og isolere sig. Det kan efterfølgende være svært at tale konflikter og reaktioner igennem, da personen med ADHD/ADD allerede kan være videre og ikke tænker mere over situationen, når de intense følelser er aftaget.
 
Mennesker med ADHD/ADD er ofte idérige, kreative, nysgerrige, videbegærlige og opfindsomme, når det kommer til egne interesser. Det er en kæmpe styrke, og man kan skrue op for selvværdet, finde nye veje til konfliktforebyggelse og -håndtering og åbne op for muligheden for at mestre eget liv ved brug af styrkebaseret intervention og fokus på personens interesser.


Målgruppe

Kurset henvender sig til fagpersoner, forældre, bedsteforældre og andre pårørende til mennesker med ADHD/ADD, der ønsker en større forståelse for og viden om, hvad der er på spil, når der er ADHD/ADD tilstede, samt ønsker redskaber til, hvordan man kan støtte op om personen med ADHD/ADD.
 

Formål

Formålet med kurset er at give kursusdeltagerne en større viden om, hvad ADHD/ADD er, hvad man kan gøre for at sænke stressniveauet og styrke relationen samt forebygge og nedtrappe konflikter.
 
Formålet er ligeledes at øge muligheden for, at personen med ADHD/ADD kan øge sin selvstændighed, og at I kan styrke jeres handlekompetence ved hjælp af redskaber til stressreduktion, struktur, visualisering, opstilling af klare krav og forventninger.
 
Målet er, at du efter kurset kan være med til at tilrettelægge en dagligdag, hvor der samlet set er større trivsel for personen med ADHD/ADD og i familien som helhed.

 

På kurset får du viden om:

  • Viden om hjernens funktion og teorier om ADHD/ADD.
  • Viden om hvorledes ADHD/ADD i varierende grad påvirker hjernens evne til at regulere opmærksomheden, aktivitetsniveauet og impulskontrollen.
  • Viden om diagnosekriterier og de 3 forskellige ADHD-profiler og komorbiditet.
  • Viden om hvordan symptombilledet kan vise sig forskelligt hos børn, unge og voksne samt hos henholdsvis drenge/mænd og piger/kvinder.
  • Interventionsmuligheder og brug af konkrete redskaber til stressreduktion, rammesætning, visualisering og struktur.
  • Redskaber til konflikthåndtering og forebyggelse af konflikter.
  • Hensigtsmæssige og positivt forstærkende kommunikations-redskaber til at fremme motivation og trivsel.
  • Introduktion til belønningssystemer som redskab til positivt at forstærke hensigtsmæssig adfærd.
  • Viden om hvordan man tilgodeser søskendes behov samt de behov, man kan have som forældre, bedsteforældre og pårørende.
 

Praktiske oplysninger

Kurset varer seks timer, og undervejs vil der være te, kaffe, snacks og frokost. Du vil efter kurset kunne få alle materialerne i pdf-format, hvis du ønsker det. 

  • Kursus: Værktøjskassen til ADHD og ADD for pårørende.
  • Dato: onsdag d. 22. januar 2020.
  • Tid: kl. 10.00-16.00.
  • Sted: Molis, Solrød Center 33, 1. sal, 2680 Solrød Strand. Tryk her for rutevejledning, som du kan printe.
  • Målgruppe: Pårørende og fagpersoner (forældre, primære omsorgspersoner, plejeforældre, aflastningsfamilier, bedsteforældre, støttekontaktpersoner, psykologer, lærere/skoleledere, pædagoger, ergoterapeuter, fysioterapeuter, læger, sygeplejersker, socialrådgivere og andre, der arbejder med børn, unge og voksne med ADHD og ADD).
  • Deltagerantal: Max. 20 deltagere.
  • Underviser: Konsulent Bettina Hjorth.
  • Pris: Kr. 1.675,- pr. deltager inkl. materialer og let forplejning.
  • Tilmeldingsfrist: tirsdag d. 14. januar 2020.

Spørgsmål 

Har du spørgsmål til kurset, er du meget velkommen til at kontakte Bettina på mail: bettina@molis.dk eller på telefon 60 51 02 42.

Hvis du ønsker at holde øje med, hvornår kurset udbydes næste gang, eller hvilke andre kurser vi udbyder, er du velkommen til at tilmelde dig vores nyhedsbrev her.

Tilmelding

Du tilmelder dig kurset ved at købe billetter her:

Køb billet til kurset

Købet er bindende og kan ikke fortrydes. Læs mere om vores handelsbetingelser her.

Hvis du ønsker at tilmelde dig/jer med betaling via EAN-nummer, bedes du udfylde nedenstående. Dette tillægges et administrationsgebyr på kr. 50,- pr. faktura.

Betaling med EAN-nummer

Information om deltager:

Ved tilmelding samtykker du til vores privatlivspolitik.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Her får du viden om autisme og information om nyheder og kommende kurser.
Ved tilmelding til vores nyhedsbrev samtykker du til vores privatlivspolitik.

Ring 29 80 29 90