Ring til os
E-mail

Kursus om autisme, angst, stress og skolevægring onsdag d. 6. februar 2019 i København

Skolevægring er et stort og fortsat stigende problem hos børn og unge med en autismespektrumtilstand. En undersøgelse fra 2016 udarbejdet af Landsforeningen Autisme blandt forældre til børn, der er inkluderet i almenklasser viser, at cirka hver tredje barn eller ung med autisme ikke kan gå i skole.


Dette kursus om autisme og skolevægring henvender sig både til forældre, der har et barn med en autismespektrumforstyrrelse, og til fagpersoner, der ønsker viden om årsagerne til skolevægring og konkrete redskaber til, hvordan man bedst håndterer skolevægringsproblematikker. Formålet med kurset er at give kursusdeltagerne en større viden om og forståelse for, hvad skolevægring er, hvorfor skolevægring opstår, samt hvorfor skolevægring er et meget stort problem hos børn og unge, der har en autismespektrumtilstand.
 

Kursusindhold

På dette kursus vil følgende fokusområder blive berørt.

Autisme og skolevægring: At forstå skolevægringen ud fra barnets perspektiv
På kurset gives en introduktion til, hvad skolevægring er. Kurset gennemgår, hvilke symptomer man skal være opmærksom på ved mistanke om skolevægring. Skolevægring er ofte et alvorligt tegn på, at barnet med autisme ikke bliver mødt med en tilstrækkelig forståelse for, hvad barnet føler og oplever. Der kan være mange ting i det daglige skolemiljø, som belaster barnet med autisme, og som kan medføre, at barnet føler sig utryg og dermed udvikler skolevægring. For at forebygge skolevægring kræver det, at man har redskaber til at forstå og navigere i den livsverden, barnet med autisme befinder sig i, dvs. at man har en forståelse for, hvilke grundlæggende udfordringer som barnet med autisme kæmper med til dagligt. På kurset belyses således årsager til skolevægring set ud fra barnets perspektiv.

Skolevægring og angst
Angst er et centralt symptom ved skolevægring. Flere børn med autisme har haft så ubehagelige og grænseoverskridende oplevelser, at de har udviklet stor angst omkring at gå i skole. Ved skolevægring ses mange af de samme problemer som ved social fobi, separationsangst og generaliseret angst. På kurset gives en introduktion til, hvad angst er med henblik på at øge forståelsen for de tanker, følelser og kropslige reaktioner, som barnet, der udviser skolevægring, oplever, når han/hun skal i skole.

Pathological Demand Avoidance (Ekstrem Krav Afvisning)
På kurset introduceres den særlige profil inden for autismespektret; Pathological Demand Avoidance (Ekstrem Krav Afvisning). PDA er karakteriseret ved, at børn og unge med PDA er ekstremt følsomme over for, at andre stiller krav til dem. Børn og unge med PDA udviser meget ofte skolevægring, fordi skolesituationen indeholder mange og forskelligartede krav, som vækker dyb angst i børnene grundet deres PDA-profil.
 
Intervention ved skolevægring: Forældrene og skolens rolle
Det kan være hårdt og krævende at være forælder til et barn med autisme. Når barnet samtidig udviser skolevægring, er følelsen af utilstrækkelighed og magtesløshed svær at undgå. På kurset gives redskaber til, hvad man som forælder kan gøre, hvis ens barn udviser skolevægring, herunder hvad man kan gøre for at støtte sit barn i at komme tilbage til skolen. Skolens rolle er altafgørende i forbindelse med skolevægringsproblematikker. På kurset gives anvisninger til, hvordan man som skolelærer, pædagog eller skoleleder kan skabe et miljø, der er mest optimalt for barnet med særlige behov.
 

Praktiske oplysninger

Kurset varer seks timer, og undervejs vil der være te, kaffe, snacks og frokost. Du vil få udleveret materialer på kurset, og du vil efter kurset kunne få alle materialerne i pdf-format, hvis du ønsker det.

  • Kursus: Autisme, angst, stress og skolevægring.
  • Dato: onsdag d. 6. februar 2019.
  • Tid: kl. 10.00-16.00.
  • Sted: Molis, Store Strandstræde 19, 1. sal, 1255 København K. 
  • Målgruppe: Pårørende (forældre, primære omsorgspersoner, plejeforældre, aflastningsfamilier, støttekontaktpersoner mm.) og fagfolk (psykologer, lærere/skoleledere, pædagoger, ergoterapeuter, fysioterapeuter, læger, psykiatere, sygeplejersker og socialrådgivere).
  • Deltagerantal: Max. 20 deltagere.
  • Underviser: Psykolog Louise Sandholdt Trip.
  • Pris: Kr. 1.650,- inkl. materialer og forplejning.
  • Tilmeldingsfrist: Onsdag d. 30. januar 2019..


Spørgsmål

Har du spørgsmål til kurset, er du meget velkommen til at kontakte Louise på mail: louise@molis.dk eller på telefon 23 49 77 04.

Hvis du ønsker at holde øje med, hvornår kurset udbydes næste gang, eller hvilke andre kurser vi udbyder, er du velkommen til at tilmelde dig vores nyhedsbrev her.

Tilmelding & uddybende information

Du tilmelder dig kurset ved at købe billetter her:
Køb billetter

Købet er bindende og kan ikke fortrydes. Læs mere om vores handelsbetingelser her.
Du finder uddybende information om kurset her. Husk gerne at læse og eventuelt downloade og printe informationen på forhånd.

Hvis du ønsker at tilmelde dig/jer med betaling via EAN-nummer, bedes du udfylde nedenstående. Dette tillægges et administrationsgebyr på kr. 50,- pr. faktura.

Betaling med EAN-nummer

Information om deltager:

Ved tilmelding til kursus samtykker du til vores privatlivspolitik.